header

فوتبال

home
list
archive

پیشگیری از بیماری کرونا در سفرهای هوایی

 

کرونا ویروسی است که امروزه از آن در کنار بیماری های کشنده ای مانند وبا و طاعون نام می برند. این ویروس قدرت شیوع بسیار بالایی دارد و تا کنون افراد زیادی را به خود مبتلا کرده است. ویروس کرونا با تحت تاثیر قرار دادن دستگاه تنفسی تعداد زیادی از مبتلایان را به کام مرگ کشیده است. این ویروس مدتی است به ایران راه یافته و شاهد ابتلای افراد بسیاری به این ویروس هستیم.

همین مسئله موجب شده است که سفرهای نوروزی  و خرید های شب عید تحت تاثیر قرار گیرند و ممنوع شوند و بسیاری از هموطنان بلیط هواپیما، قطار یا اتوبوس خود را کنسل نمایند. اما با این وجود افرادی وجود دارند که به دلایل شرایط کاری خود مجبور هستند با استفاده از هواپیما خود را به مقصد مورد نظر برسانند و نیاز است نکاتی را رعایت نمایند که در سفر هوایی خود به کرونا مبتلا نشوند.

کرونا چیست و به چه میزان خطرناک است؟

کرونا ویروس  NCOVID-19   نسل جدیدی از ویروس های کرونا است که نسبت به نسل های قبلی خود بسیار پر قدرت می باشد و در ظرف مدت زمان کوتاهی شیوع پیدا می کند. با توجه به آنکه این ویروس به شکل تاج است کرونا نامیده شده است. ویروس کرونا با وجود آنکه سرعت انتشار بسیار بالایی که دارد اما میزان مرگ و میر آن کمتر از ویروس آنفولانزا H1N1 می باشد، از این رو اگر مراقبت های لازم صورت گیرد و نکات بهداشتی رعایت شود سرعت رشد آن به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد.

علائم کرونا

علائم کرونا در تمامی افراد به یک شکل ظاهر نمی گردد اما شایع ترین علائم ابتلا به ویروس کرونا بدن درد، سرفه های خشک، تب شدید، تنگی نفس، آبریزش بینی، درد، اسهال و استفراغ می باشد. برخی از علائم این ویروس شباهت بسیاری به آنفولانزا و سرماخوردگی های شدید دارد همین مسئله موجب می شود که بسیاری از افرادی که سرما خورده اند تصور کنند که به کرونا مبتلا شده اند. اما تمامی افرادی که این علائم را دارند در صورتی که مایعات فراونی مصرف کنند و استراحت داشته باشند شرایط آن ها بهبود پیدا می کند و نیازی به مراجعه به پزشک نخواهند داشت و فقط در موارد حاد باید به پزشک مراجعه نمود. زیرا درمانگاه ها و بیمارستان ها محل تجمع افراد مبتلا به ویروس می باشند و با مراجعه به آنجا احتمال آنکه به ویروس کرونا مبتلا شوید افزایش می یابد.

راه های انتقال کرونا

کرونا ویروس از راه های مختلفی مانند سرفه، عطسه، لمس اشیای آلوده، دست دادن به فرد آلوده و روبوسی کردن منتقل می شود و دارای سرعت انتقال بسیار بالایی می باشد. به همین دلیل واجب است که تماس و دست دادن با افراد مختلف خود داری کنید و در زمان خارج شدن از فضای منزل و رفتن به محل کار یا خیابان و بازار برای انجام کارهای ضروری حتما از ماسک، دستکش و ضدعفونی کننده ها استفاده نمایید. این ویروس برای افرادی که فاقد هر گونع بیماری زمینه ای هستند و سیستم ایمنی قوی دارند نمی تواند خطر زیادی داشته باشد اما گروه هایی مانند افراد سالخورده، بیماران خاص، افراد مبتلا به دیابت و فشار خون، افراد مبتلا به آسم و بیماری که دارای مشکل نقص سیستم ایمنی بدن هستند گروه های پر خطر محسوب می شوند و باید با رعایت کلیه موارد بهداشتی و بیرون نیامدن از منزل از خود محافظت نمایند تا به ویروس کرونا مبتلا نشوند زیرا احتمال مرگ آن ها وجود دارد.

پیشگیری از کرونا در سفر هوایی

با وجود آنکه به دلیل شیوع ویروس کرونا باید مدتی تمامی سفرها کنسل شوند اما افرادی که به دلایل خاصی مجبور هستند از سفرهای هوایی استفاده کنند بهتر است به نکات زیر توجه نمایند تا در طی سفر خود به کرونا ویروس مبتلا نشوند.

یکی از مهم ترین مواردی که حتما باید به آن توجه و رعایت نمایید شستشوی مرتب دست ها و ضد عفونی کردن آن ها می باشد. هر فرد باید در طول روز چندین مرتبه دست های خود را به مدت ۲۰ ثانیه با آب گرم و صابون بشوید تا عاری از هرگونه آلودگی گردد. در سفر ممکن است به مواد شوینده موجود در مکان های عمومی مانند فرودگاه و قطار و .. اعتماد نداشته باشید، بنابراین توصیه می شود که حتما ژل های ضدعفونی کننده به همراه داشته باشید. همچنین می توانید از پد الکی نیز استفاده کنید، پس حتما در سفر خود پد الکی، دستمال مرطوب و ژل ضدعفونی کننده با خود ببرید.

علاوه بر دستکش استفاده از ماسک نیز ضروری می باشد.

از دست زدن به اشیا و وسایل موجود در اماکن عمومی مانند دسته صندلی، میله اتوبوس، درب ورودی و .. که معمولا توسط افراد دیگر نیز لمس می شود بپرهیزید زیرا به شدت آلوده هستند.

در صورتی که در مکان های شلوغ قرار گرفتید سعی کنید با هر فردی یک فاصله یک متری داشته باشید و در صورتی که فردی را با علائم سرماخوردگی و کرونا مشاهده کردید بیشتر از او فاصله بگیرید و حتی الامکان از آن مکان خارج شوید.

علاوه بر اینکه دستکش به دست دارید، چند دستکش دیگر نیز به همراه ببرید تا در صورت نیاز دستکش ها را تعویض کنید. توجه داشته باشید که وسایل شخصیتان مانند گوشی همراه، سوئیچ ماشین، کارت عابر بانک و .. نیز باید به طور مرتب ضدعفونی شوند.

از مالیدن دست های خود بدون آنکه ضد عفونی شده باشند به دهان، بینی و چشم جدا بپرهیزید.

از حیوانات خانگی دوری کنید و هرگز به آن ها نزدیک نشوید زیرا کرونا ویروس یک ویروس مشترک بین انسان و حیوان است و از خفاش به انسان منتقل شده است.

در سفر خود حتما خشکبار و غذای خانگی به همراه داشته باشید تا بتوانید به عنوان میان وعده، نهار و شام از آن ها استفاده نمایید. زیرا در حال حاضر استفاده از غذاهای رستوران ها  و غذاهای خارج از منزل اصلا گزینه مناسبی نمی باشد چون افراد بسیاری در تهیه آن ها نقش دارند و احتمال آنکه به ویروس آلوده باشند وجود دارد.

از آب آشامیدنی پلمپ شده استفاده کنید و از آب سردکن های موجود در اماکن عمومی و وسایل نقلیه به هیچ عنوان استفاده  نکنید.

در صورتی که قصد دارید میوه و سبزیجات به همراه ببرید حتما آن ها را به خوبی شستشو دهید و ضد عفونی کنید تا عاری از هر گونه میکروب و ویروس باشند. همچنین میوه ها و سبزی ها باید با پارچه خشک شده باشند و در یک ظرف در بسته قرار بگیرند که ویروس و میکروب نتواند بر روی آن ها بنشیند.

از مصرف مواد غذایی نیم پز مانند تخم مرغ و یا گوشت و مرغی که به خوبی و به طور کامل پخته نشده اند بپرهیزید و زمان بیشتری را به پخت آن ها اختصاص دهید.

به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت بدن در برابر ابتلا به ویروس کرونا از مواد غذایی حاوی ویتامین D، E، C و B بیشتر استفاده نمایید.

در صورتی که قصد دارید بلیط هواپیما تهیه کنید توصیه می شود که حتما از روش خرید آنلاین استفاده کنید و از حضور در محل عرضه بلیط بپرهیزید، زیرا موجب تجمع و انتشار ویروس می گردد. با مراجعه به یکی از وب سایت های معتبر مانند مستر بلیط به راحتی می توانید ظرف مدت زمان کوتاهی بلیط مورد نظر خود را رزرو کنید.

 

 

(0) نظر
X